woensdag 14 januari 2015

Je sensitieve kind helpen omgaan met heftige emoties

Het is moeilijk voor elke ouder: zien dat je kindje pijn of verdriet heeft of een boze uitbarsting meemaken. Hoezeer we ook ons best doen om een veilige en liefdevolle omgeving voor onze kinderen te creëren, de minder leuke ervaringen zijn nou eenmaal ook een onderdeel van ons leven.
 
Gelukkig zijn er dingen die we kunnen doen. Hier zijn 12 manieren om onze kinderen te helpen omgaan met heftige gevoelens, zodat ze kunnen opgroeien tot emotioneel gezonde volwassenen.
 
1. Haal een keer diep adem.
In vrijwel elke situatie is er wel even tijd voor jou om een keer rustig en diep adem te halen. Als we zien dat ons kind pijn heeft willen we er graag direct heen rennen en het ‘oplossen’ maar een paniek reactie helpt niet. Probeer rustig te blijven, observeer de situatie en ga dan je kind helpen.Je sensitieve kind helpen omgaan met heftige gevoelens
2. Vraag je kind wat het nodig heeft.
Hoe moeilijk het ook is voor ons om onze kinderen te zien huilen, direct opgetild en geknuffeld worden is niet altijd wat onze kinderen het liefste willen of nodig hebben. Wanneer ze zelf de keuze mogen maken, kiezen kinderen er soms voor om even zelf met hun gevoelens te worstelen.
Voorkom dat je je eigen behoeftes op je kind projecteert en vraag wat hij of zij zelf wil: “Je bent gevallen. Wil je een knuffel, of wil je liever even op jezelf blijven?”
 
3. Erken gevoelens en geef ze ruimte.
Gevoelens willen gevoeld worden. Hoe harder we ze wegdrukken of ontkennen, hoe harder ze gaan schreeuwen. Voor veel ons is het moeilijk om onze kinderen te zien huilen of boos te zien zijn. Het voelt niet fijn en het liefst zouden we willen dat het snel weer over is. Dat is een erg begrijpelijke reactie.
 
Kinderen hebben echter de behoefte om hun gevoelens te uiten, volledig en vrij, zodat ze deze los kunnen laten en verwerken. We kunnen ze helpen door te laten merken dat gevoelens helemaal ‘okay’ zijn.
 
Gevoelens die geuit worden, worden niet opgekropt en dat is een belangrijke les om te leren. Als onze kinderen in contact blijft met hun echte gevoel zal dat ook later in het leven veel voordeel opleveren: Het helpt ze te voelen wat ze willen, keuzes te maken en met het voelen en aangeven van hun grenzen.
A
ls je moeite hebt met de heftige gevoelens van je kind, onthoud dan dat ze nooit persoonlijk zijn, en dat ze vaak een pijnplekje in onszelf weerspiegelen. Door eerlijk naar jezelf en je eigen onverwerkte gevoelens te kijken en je eigen innerlijke kind te helen, wordt het steeds makkelijker om met de gevoelens van je kind om te gaan.
 
4. Stel duidelijke grenzen.
Veel emotionele uitbarstingen komen voort uit een behoefte aan heldere grenzen. Kinderen hebben liefdevolle en duidelijke grenzen nodig om zich veilig te voelen. De meesten van ons weten dat onze kinderen bijzondere zielen zijn met een diepe innerlijke wijsheid. Daardoor kunnen we soms geneigd zijn om ze volledige vrijheid in alles te geven.
 
Maar ondanks de grote innerlijke wijsheid van onze kinderen, zijn ze niet onafhankelijk van ons en hebben ze ons nodig om te overleven. Met heldere, duidelijke grenzen laten we zien dat wij de kalme, geaarde, sterke ouders zijn die hen veilig door het leven heen begeleiden. Als je onduidelijk bent door steeds over je grenzen heen te (laten) gaan of inconsistent bent met het stellen van grenzen dan zal je kind dit naar je reflecteren.
 
5. Maak tijd voor ‘100%-Aanwezig’ momenten.
Kinderen laden op in onze onverdeelde, 100%-aanwezig, liefdevolle aandacht. Ze hebben dit nodig. Aandacht is een basis behoefte in kinderen om te overleven. Daarom zullen kinderen wanneer deze behoefte niet vervult wordt, allerlei gedrag gaan ontwikkelen om dit toch te krijgen.
Dat betekent niet dat je altijd en overal fysiek bij je kind aanwezig hoeft te zijn. De behoefte varieert afhankelijk van de leeftijd van je kind en is anders voor elk kind. Als je vermoed dat het gedrag van je kind te maken heeft met een behoefte voor aandacht, zorg dan dat je er tijd voor maakt zodra dat mogelijk is.
 
Dat betekent niet dat je in dat moment met het gedrag van je kind mee hoeft te gaan, gezonde grenzen zijn immers ook belangrijk, maar zodra de bui gezakt is kun je een momentje inplannen om samen even weer helemaal op te laden.
 
6. Gebruik de magie van water
Bijna niks werkt beter bij overstuur zijn dan water. Laat je kind een douche of bad nemen of zwemmen als het dat wil. Het voelen van water over ons lichaam werkt ontspannend en helpt ons kalmeren. Het werkt ook heel goed voor onze kinderen om hun energie op te schonen en energieën en gevoelens die opgepikt zijn van anderen weer kwijt te raken.
 
7. Trek schone kleren aan
Wanneer je kind overstuur of erg moe is kan het goed helpen om schone, frisse kleren aan te trekken. Stof absorbeert gemakkelijk energie. Als onze kinderen overstuur zijn of gevoelens van anderen hebben opgepikt, kunnen die gevoelens en energieën blijven hangen in hun kleding.
Het is een goed idee om na het douchen, badderen of zwemmen schone kleren aan te trekken en eventueel het bed te verschonen. Als je kind vaak druk, overstuur of vermoeid uit school komt kan een douche en schone kleren aan ook wonderen verrichten.
 
8. Schoon je kind’s energieveld op.
Als je kind emotioneel of overstuur is kun je helpen door zijn of haar energieveld op te schonen. Dit kun je zelf voor je kindje doen door te visualiseren dat een helder wit licht vanaf de top van het hoofd van je kindje langzaam naar beneden stroomt en zijn of haar hele lichaam vult, terwijl het onderweg alle energie opschoont en balanceert.
 
Wanneer je kind oud genoeg is en het leuk vindt kun je dit ook door je kind zelf laten doen met een spelletje of een liedje. Het werkt ook ontzettend goed voor het slapen en je kunt naast een lichaam ook fysieke ruimtes op deze manier opschonen: van slaapkamer tot klaslokaal.
 
9. Maak tijd voor het ontdekken van nieuwe dingen.
Kinderen hebben een behoefte om te avonturieren en nieuwe dingen te ontdekken. Dat is hoe kinderen leren en het is ook een manier om hun creativiteit en levensvreugde te uiten. Onze kinderen hebben een veilige omgeving nodig, en een zekere ‘voorspelbaarheid’ in hun leven maar avonturen beleven en nieuwe dingen ontdekken vervult ook een diepe zielsbehoefte.
Onze kinderen hebben tijd nodig om te spelen zonder onderbrekingen en zonder afleiding van ons of elektronische apparaten, zodat ze hun eigen innerlijke nieuwsgierigheid kunnen volgen. Onze kinderen hebben vrije, ononderbroken speeltijd nodig om in balans te blijven.
 
10. Maak gebruik van het goede van de natuur
De vrije natuur is een heerlijke plek voor kinderen om rond te rennen. Vrij spelen en rond rennen buiten in de natuur heeft als groot voordeel dat het onze kinderen helpt om te balanceren, om te gronden in hun lichaam en om energieën en gevoelens die opgepikt zijn van anderen weer kwijt te raken.
 
11. Gebruik fysieke aanraking.
Fysieke aanraking is een menselijk behoefte. Het helpt onze kinderen om te gronden en om zich veilig en comfortabel in hun lichaam te voelen. Knuffels doen wonderen en zijn helend.
Afhankelijk van de leeftijd en behoeften van je kind kun je (baby-) massage proberen, lekker dicht tegen elkaar aan kruipen bij het voorlezen of een andere activiteit, of zelfs rustig en speels een beetje stoeien samen.
 
12. Center, grond en balanceer jezelf
Als wij onhelder, ongeaard en uit balans zijn dan pikken onze kinderen dit op en reflecteren dat in hun gedrag. Is het je wel eens opgevallen dat die momenten dat je echt moe bent en het even niet kunt hebben, soms wel een uitnodiging lijken te zijn voor je kind om een drukke bui te hebben?
 
Maak er een gewoonte van om regelmatig goed voor jezelf en je eigen balans te zorgen. Haal een paar keer diep adem, laat je energie rustig terugzakken in je lichaam. Leg je hand op je hart of je buik als je dat fijn vindt. Roep alle energieën terug van jou die je ergens achter hebt gelaten en laat alle energieën en gevoelens los die niet van jou zijn. Vanuit je eigen centrum en balans is het veel makkelijker om om te gaan met de gevoelens van je kind, en je kind zal hierop reageren.
 
Ik hoop dat deze suggesties behulpzaam voor je zijn. Voel je vooral niet schuldig als het een dagje even niet lukt. Daar heeft niemand wat aan, ook je kind niet. We zijn allemaal ook menselijk, en niets is zo waardevol in ouderschap als een gezonde dosis humor en relativering.
 
Liefs en knuffels,
Leony
www.FreeHappyChildren.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten